CALL FOR PAPERS (2015): VERA KOMISSARŽEVSKAJA


 

CALL FOR PAPERS

VERA KOMISSARŽEVSKAJA INCONTRA ELEONORA DUSE.

La ‘Giovanna d’Arco’ della scena russa e la Divina del teatro italiano

Fondazione Giorgio Cini, Isola di San Giorgio Maggiore, Venezia

(periodo proposto 2-8 marzo 2015)

 

Organizers:

Maria Ida Biggi: Università di Venezia Ca’ Foscari e Direttrice del Centro Studi per la Ricerca documentale sul Teatro  e il Melodramma europeo, Fondazione Giorgio Cini, Venezia.

Donatella Gavrilovich: Università degli Studi di Roma “Tor Vergata” e Direttrice della Collana Editoriale “Arti dello Spettacolo/Performing Arts”.

In occasione del centocinquantesimo anniversario della nascita dell’attrice russa Vera Fëdorovna Komissarževskaja (27 ottobre (8 novembre)1864 - 10 (23) febbraio 1910) s’intende organizzare una o più giornate di studio a livello internazionale, per approfondire gli studi su una importante personalità del teatro russo di fine Ottocento - inizio XX secolo.

La sua continua ricerca di nuove forme espressive, che la portarono a raggiungere alti traguardi sia nella recitazione che nella messinscena, l’intento di creare un teatro dell’interiorità, il suo impegno sociale e politico, la sua attività di imprenditrice e di direttrice artistica del Teatro Drammatico a San Pietroburgo, la lotta contro il monopolio di Stanislavskij, l’influenza su Vachtangov e Michail ÄŒechov sono solo alcuni degli spunti che meritano di essere approfonditi.

Denominata la ‘Giovanna d’Arco’ della scena russa, in Occidente la Komissarževskaja è passata come la ‘piccola Duse’ e alla Divina è stata superficialmente paragonata in modo riduttivo dalla critica dell’epoca. Le due attrici si conobbero in occasione della tournée di Eleonora Duse in Russia (2-31 dicembre 1896). La Komissarževskaja la vide recitare al Teatro Aleksandrinskij di San Pietroburgo in La dame aux camélias di Alexandre Dumas e in Heimat (La patria) di Sudermann incontrandola poi personalmente.

In questa prospettiva si invitano contributi interdisciplinari su i seguenti aspetti:

·      attività teatrale, sociale e politica di Vera Komissarževskaja;

·      il teatro dell’interiorità di Vera Komissarževskaja;

·      rapporto di Vera Komissarževskaja con i registi (Arbatov, Karpov, Mejerchol’d, Stanislavskij ecc.);

·      ricerca nuove forme espressive e influenza sugli attori russo-sovietici (Vachtangov e Michail ÄŒechov);

·      rapporto con i drammaturghi come Anton ÄŒechov, Gor’kij e con i giovani drammaturghi del gruppo Znaniee le relative messinscene;

·      connubio con i poeti e i pittori simbolisti e degli allestimenti di spettacoli attraverso la sua concezione di regia;

·      importanza della musica e del tempo-ritmo nella sua recitazione;

·      la tournée in USA di Vera Komissarževskaja;

·      le tournée in Russia e negli USA di Eleonora Duse;

·      i critici russi e americani su Eleonora Duse;

·      l’influenza di Eleonora Duse sul teatro russo;

Tema di discussione potrà essere il confronto tra Vera Komissarževskaja e Eleonora Duse su:

·      repertorio e forme espressive

·      impresa teatrale e direzione artistica

·      impegno sociale e politico

·      isteria e misticismo

Si prega di inviare un abstract di non più di 300 parole (in italiano o inglese) e un breve curriculum vitae di circa 200 parole  a teatromelodramma@cini.it entro il 30 settembre 2014.

 

 

CALL FOR PAPERS

VERA KOMISSARŽEVSKAJA MEETS ELEONORA DUSE.

The ‘Joan of Arc’ of the Russian scene and the ‘Divina’ of Italian theatre

Fondazione Giorgio Cini, Island of San Giorgio Maggiore, Venice

( proposed for the period of 2-8 March 2015 )

 

Organisers:

Maria Ida Biggi

Università Ca’ Foscari di Venezia and Director of the “Centro Studi per la Ricerca documentale sul Teatro e il Melodramma europeo” (Study Centre for Documentary Research into European Theatre and Opera), Fondazione Giorgio Cini, Venice.

Donatella Gabrilovich

Università degli Studi di Roma “Tor Vergata” and Director of the publishing series “Arti dello Spettacolo/Performing Arts”.

The 150th birth anniversary of the Russian actress Vera Fëdorovna Komissarževskaja (27 October (8 November) 1864 – 10 (23) February 1910) will be celebrated by organizing an international conference to elaborate and deepen the research upon this important figure of the Russian theatre of the turn of the 20th Century.

Her constant research into new forms of expression - which brought great achievements in acting and in stage directing – her particular technique of interiority in the creation of her roles, her social and political engagement, her modern activity as founder, manager and artistic director of her own theatre in Saint Petersburg, her opposition to Stanislavskij’s monopoly and her influence on actors such as Vachtangov and Michail ÄŒechov are only a few examples of research topics that deserve further investigation.

Famously called the ‘Joan of Arc’ of the Russian theatre scene, Komissarževskaja is renowned in the western world simply as the ‘little Duse’ since she has been only superficially compared to the Italian actress in a very reductive manner.  The aim of the conference is to further explore the two actresses in relation to their art, technique and influence on the world stage.

The two met during Eleonora Duse’s tour in Russia (2-31 December 1896): Komissarževskaja first saw her on stage at the Aleksandrinskij Theatre of Saint Petersburg, while attending the staging of Alexandre Dumas’ La dame aux camellias and Sudermann’s Heimat (Magda), and later met the Italian actress in person.

In this perspective, we eagerly invite interdisciplinary contributions on the following research themes:

  • The theatrical, social and political activities of Vera Komissarževskaja;
  • Vera Komissarževskaja’s ‘theatre of interiority’;
  • The relations of Vera Komissarževskaja with theatre directors of her time (Arbatov, Karpov, Mejerchol’d, Stanislavskij etc.);
  • Vera Komissarževskaja’s research of new forms of artistic expression and her influence on Russian Soviet actors of her time (Vachtangov and Michail ÄŒechov);
  • Relations to authors such as Anton ÄŒechov, Gor’kij, the young playwrights of the Znanie company and the relative stage productions;
  • Vera Komissarževskaja’s collaboration with Symbolist poets and artists and the creation of productions based on her artistic and directorial concept;
  • The importance of music, timing and rhythm in Vera Komissarževskaja’s acting;
  • Vera Komissarževskaja’s tour in the United States of America;
  • The American and Russian critics on Eleonora Duse;
  • The influence of Eleonora Duse on Russian theatre.

The comparison between Vera Komissarževskaja and Eleonora Duse is the central and important theme for the main discussion of these study days:

  • Repertoiresand expressive forms;
  • Theatre enterprises and artistic directions;
  • Social and political commitments;
  • Hysteria and mysticism.

We kindly ask that you submit an abstract of no more than 300 words (in Italian or English) and brief curriculum vitae of about 200 words to teatromelodramma@cini.it by September 30th, 2014.

 

 

 

 

 

Appel à communication

VERA  KOMISSARJEVSKAÏA RENCONTRE ELEONORA DUSE.
La «Jeanne d'Arc» de la scène russe et la Divine du théâtre italien

Fondazione Giorgio Cini, Isola di San Giorgio Maggiore, Venezia (Italie)

(période proposé du colloque international: de 2 à 8 Mars 2015)

Organisateurs etcoordinateurs:

Maria Ida Biggi: Università di Venezia Ca’ Foscari e Direttrice del Centro Studi per la Ricerca documentale sul Teatro  e il Melodramma europeo, Fondazione Giorgio Cini, Venezia.

Donatella Gavrilovich: Università degli Studi di Roma “Tor Vergata” e Direttrice della Collana editoriale “Arti dello Spettacolo/Performing Arts”

A l'occasiondu cent cinquantième anniversaire de la naissance de l'actrice russe Vera Fedorovna Komissarjevskaïa (27 Octobre (8 Novembre) 1864-1810 (23) Février 1910), nous voulons organiser une ou plusieurs journées d'étude au niveau international, pour poursuivre les études sur l’une des personnalités les plus importantes du théâtre russe de la fin du XIXe siècle - début du XX siècle.

Sarecherche constante de nouvelles formes d'expression, ce qui l'a amenée à atteindre des objectifs élevés dans le jeu et la mise en scène, l'intention de créer un théâtre de l'intériorité, son engagement social et politique, son travail en tant que femme d'affaires et directrice artistique du Théâtre Dramatique de Saint-Pétersbourg, la lutte contre le monopole deStanislavski, Vakhtangov et l'influence de Mikhaïl Tchekhov, sont quelques-unes des questions qui méritent d'être explorées.

Considéré la "Jeanne d'Arc" de la scène russe, en OccidentKomissarjevskaïa  a été surnommée  la «petite Duse» par les critiques qui, par réduction, l’ont rapporté à la Divine. Les deux actrices se sont rencontrés lors de la tournée de Eleonora Duse en Russie (2 à 31 Décembre 1896).  Komissarjevskaïa  a vu la Divine jouer au  Théâtre Aleksandrinsky à Saint-Pétersbourg, dans La dame aux camélias d'Alexandre Dumas et Heimat (Patrie) de Sudermann.

Danscette perspective, nous aimerons aborder certaines questions (par des contributions interdisciplinaires) sur les aspects suivants:

• l'activité théâtrale, sociale et politique Vera Komissarjevskaïa;
• Le théâtre de l'intériorité Vera Komissarjevskaïa;
• la relation avec les metteurs en scène de Vera Komissarjevskaïa (Arbatov, Karpov, Meyerhold, Stanislavski, etc.)
• la recherche de nouvelles formes d'expression et d'influence sur les acteursrusses-soviétiques (Vakhtangov et Mikhail Chekhov);
• les relations avec les dramaturges : Anton Tchekhov, Gorki et les jeunes auteurs du groupe Znanie ( et de leurs mises en scène);
• les relations avec les poètes et les peintres symbolistes et la mise en scène de spectacles à travers sa conception;
• l’ importance de la musique et du tempo-rythme dans son jeu;
• Voyage aux Etats-Unis de Vera Komissarjevskaïa ;
• voyages en Russie et en États-Unis d'Eleonora Duse;
• les critiques russes et américains d’ Eleonora Duse;
• l'influence de Eleonora Duse dans le théâtre russe;

Sujet de discussionsera la comparaison entre Vera Komissarjevskaïa et Eleonora Duse sur:
• le répertoire et les formes d'expression
• entreprise théâtrale et direction artistique
• l'engagement social et politique
• hystérie et le mysticisme

Si voussouhaitez participer au Colloque international, envoyez, s'il vous plaît, un résumé d’ environ 300 mots (en anglais ou en italien) et un bref curriculum vitae d'environ 200 mots à  teatromelodramma@cini.it avant le 30 Septembre 2014.